Producent opakowań do żywności w obliczu zmian

Branża opakowań do żywności jest bardzo ważna w łańcuchu dostaw. Dzięki niej produkty spożywcze transportuje się i przechowuje bezpiecznie. Opakowania do żywności pozwalają także na ekspozycję produktów w sklepie. Jednak wymagania rynkowe nieustannie rosną. Zmieniają się przepisy prawa. Natomiast presja ekologiczna jest coraz większa. Dlatego każdy producent opakowań do żywności mierzy się z wieloma wyzwaniami.

Równowaga między funkcjonalnością, a ekologią

Pogodzenie wymagań technologicznych z rosnącą presją ekologiczną, to jedno z istotnych wyzwań producentów opakowań. Worki do pakowania zabezpieczają odpowiednio produkt. Jednocześnie jednak muszą być możliwie neutralne dla środowiska. Odbiorcy oczekują bowiem opakowań, które są biodegradowalne. Ewentualnie nadają się do recyklingu lub wielokrotnego użytku. Wszystko to bez kompromisu w zakresie jakości czy estetyki. Niezbędne są zatem ciągłe inwestycje w rozwój nowych materiałów.

Producent opakowań do żywności wobec zmian w przepisach

Restrykcyjne przepisy w zakresie opakowań zmuszają producentów do nieustannych modyfikacji. Dotyczą stosowania tworzyw sztucznych oraz obowiązków informacyjnych. Dla producenta jest to konieczność śledzenia dynamicznych zmian legislacyjnych. W konsekwencji odpowiada on za to, aby jego opakowania typu doypack i inne były w pełni zgodne z normami. W praktyce wiąże się to z koniecznością certyfikacji i testowania materiałów. Nieprzestrzeganie obowiązujących standardów prowadzi bowiem do poważnych konsekwencji.

Rola w budowaniu marki klienta

Jeśli chodzi o opakowania producent jest dostawcą technicznego komponentu. Jednak coraz częściej staje się także partnerem w budowaniu wizerunku marki klienta. Worki do kiszonek i innych produktów, to pierwsza rzecz, którą widzi konsument. Dlatego design i jakość wykonania mają ogromne znaczenie. Producenci reagują na indywidualne potrzeby firm spożywczych. Oferują bowiem rozwiązania dopasowane do rodzaju produktu oraz grupy docelowej. Wymaga to nie tylko elastyczności produkcyjnej. Producenci opakowań muszą bowiem rozumieć także trendy rynkowe swoich klientów.

Odpowiedzialność za cały cykl życia opakowania

Współczesny producent nie kończy swojej roli na dostarczeniu gotowego produktu. Powinien bowiem prezentować podejście obejmujące cały cykl życia opakowania. Wiele firm inwestuje zatem w edukację swoich klientów na temat recyklingu. Współpracują także z systemami zbiórki i odzysku. Najlepsi rozwijają zamknięte obiegi materiałowe. W ten sposób worki bio stają się bezpieczne dla środowiska. Natomiast worki moletowane są poddawane przetworzeniu.